Îți oferim GRATUIT Raportul special

37 de Fișe de Lucru GRATUITE în format .pdf

pentru grădiniță, clasa pregătitoare și clasele I-IV!

Vei primi și REDUCERE 15% la Culegeri si Teste
+ ultimele noutăți din Newsletterul Portal Învățământ.



Da, sunt de acord ca datele mele personale să fie prelucrate în conformitate cu Regulamentul UE 679/2016

Substantivul este partea de vorbire care denumeste fiinte, lucruri, fenomene ale naturii.

Substantivul poate fi recunoscut deoarece:
a) se poate numara: un scolar – doi scolari;
b) poate primi o insusire: scolar vesel/silitor/punctual/ambitios.

1. Se da textul:

„Demult, cocosul, soarele si luna traiau in imparatia cerului ca trei frati. Cocosul era cel mai vesel dintre toti; el canta de dimineata pana seara. Soarele era si el vesel. Doar luna era mereu posomorata si suparata.
Intr-o zi, luna s-a suparat foarte tare pe cocos si, lovindu-l tare puternic, l-a aruncat din cer direct pe pamant.“

(„Cocosul, soarele si luna“ – poveste populara)

Selectati, din text, toate substantivele si despartiti-le in silabe completand tabelul:

Substantive
formate dintr-o

silaba
Substantive
formate din doua
silabe
Substantive
formate din trei
silabe
Substantive
formate din patru
silabe
Substantive
formate din cinci
silabe

2. Alcatuiti enunturi cu ajutorul substantivelor formate din trei silabe identificate la exercitiul anterior:




3. Cititi cu atentie substantivele scrise pe frunze.

desene cu frunze

Colorati:
a) cu galben frunza substantivelor ce denumesc lucruri;
b) cu portocaliu frunza substantivelor ce denumesc fiinte;
c) cu verde frunza substantivelor ce denumesc fenomene ale naturii.

4. Se da urmatorul enunt:
Luna sa suparat foarte tare pe cocos.

Transcrieti enuntul dat „infrumusetandu-l“ prin adaugarea unei insusiri pentru fiecare substantiv identificat:



Fisa de lucru prezentata este extrasa din lucrarea Teste distractive de limba romana si matematica
pentru clasa a II-a!

Comandati cartea de AICI 

5. Eu spun una, tu spui multe:

(un) copil – (mai mutți) __

(o) lalea – (mai multe) ___

(o) furnica – (mai multe) __

(un) tablou – (mai multe) _

(un) nor – (mai multi) ___

(un) cantec – (mai multe) _

(un) greieras – (mai multi) __

(o) frunza – (mai multe) ___

(un) parfum – (mai multe) __

(un) frate – (mai multi) ____

6. Subliniati substantivele din urmatoarea lista de cuvinte:

vazduh, alearga, lampa, ploaie, cinci, munte, noi, ceata, citeste, Alina, acuarele, puternic, Bistrita, douazeci si trei, amagit, Craiova, dumnealor, localitate.

7. Selectati, din substantivele identificate la exercitiul anterior, acele substantive formate din trei silabe si alcatuiti enunturi cu ajutorul acestora:




8. Dati cate trei exemple de substantive care denumesc:
a) lucruri: ___________________________________________________________________________________________________
b) fiinte: _____________________________________________________________________________________________________
c) fenomene ale naturii: ___________________________________________________________________________________

9. Cine/ce poate fi?
a) vicleana, sireata, roscata _______________________________
b) iubitoare, generoasa, tandra ___________________________
c) silitor, ambitios, perseverent ___________________________
d) greoi, mare, brun ________________________________________
e) fricos, iute, urecheat ____________________________________

10. Gasiti cate trei insusiri pentru urmatoarele substantive:

carte ______________

rau ________________

flori _______________

caine ______________

colegi__________________________

povesti _____________

padure _____________

castel _______________

prieten _____________

dumbrava___________

Puteti descarca Fisa de lucru pentru clasa 3-a in format PDF de mai jos:

Rezolvate Fisa de lucru pentru Clasa a III-a: Substantivul

1. Se iau in considerare substantivele selectate corespunzator:

Substantive
formate dintr-o

silaba
Substantive
formate din doua

silabe
Substantive
formate din trei

silabe
Substantive
formate din patru

silabe
Substantive
formate din cinci

silabe
fratilunacocosuldimineataimparatia
cersearasoarele
cocos
pamant

2. Se iau in considerare enunturile corecte formulate cu ajutorul substantivelor: cocosul, soarele.
Ex. Cocosul canta in zorii zilei./Soarele se oglindea in apa limpede a lacului de munte.

3. Se ia in considerare utilizarea corecta a culorilor in functie de cerinta formulata:
a) culoarea galbena pentru frunza ce contine substantivele: stilou, minge, patine, fular, penar.
b) Culoarea portocaliu pentru frunza ce contine substantivele: cocos, albina, furnica, scolar, pisicuta.
c) Culoarea verde pentru frunza ce contine substantivele: roua, vant, ploaie, nor, furtuna, viscol.

4. Se ia in considerare reformularea enuntului dat prin adaugarea unor insusiri substantivelor identificate in propozitia initiala:
Ex. Luna posomorata s-a suparat foarte tare pe veselul cocos.

5. Se ia in considerare notarea corecta a formei de plural pentru substantivele date: (mai multi) copii; (mai multe) allele; (mai multe) furnici; (mai multe) tablouri; (mai multi) nori; (mai multe) cantece; (mai multi) greierasi; (mai multe) frunze; (mai multe) parfumuri; (mai multi) frati.

6. Se ia in considerare selectarea corecta a substantivelor din lista data: vazduh, lampa, ploaie, munte, ceata, Alina, acuarele, Bistrita, Craiova, localitate.

7. Se ia in considerare selectarea corecta a substantivelor indicate – Alina, Bistrita, Craiova – si alcatuirea corecta a enunturilor cu ajutorul acestora:
Ex. Alina a citit recent o carte foarte interesanta.
Bistrita este una dintre cele mai vechi asezari din Transilvania.
Trenul va ajunge in Craiova cu o intarziere de douazeci de minute.

8. Se ia in considerare notarea corecta a trei substantive care respecta cerinta data:
a) lucruri: cravata, stilou, birou/minge, papusa, balon/creion, masa, fereastra etc.

b) fiinte: broasca, libelula, gandacel/elev, coleg, pisicuta/vulpe, barbat, iepure etc.

c) fenomene ale naturii: vant, ceata, ploaie/chiciura, ger, ninsoare/bruma, tunet, furtuna.

9. Se ia in considerare notarea corecta a raspunsului; a) vulpea; b) mama; c) elevul/scolarul; d) ursul; e) iepurele.

10. Se ia in considerare notarea corecta a trei insusiri pentru substantivele indicate:
carte interesanta/groasa/minunata; rau involburat/inghetat/limpede; flori frumoase/parfumate/inflorite; caine credincios/periculos/prietenos; colegi generosi/linistiti/ prietenosi; povesti fantastice/adevarate/minunate; padure deasa/inverzita/intunecata; castel impunator/aurit/mostenit; prieten devotat/apropiat/onest; dumbrava intinerita/inflorita/minunata.

Fisa de lucru prezentata este extrasa din lucrarea Teste distractive de limba romana si matematica
pentru clasa a II-a!

Comandati cartea de AICI

Sursa foto: Vecteezy.com

    sunt aici