Substantivul este partea de vorbire care denumeste fiinte, lucruri, fenomene ale naturii.
Substantivul poate fi recunoscut deoarece:
a) se poate numara: un scolar – doi scolari;
b) poate primi o insusire: scolar vesel/silitor/punctual/ambitios.
1. Se da textul:
„Demult, cocosul, soarele si luna traiau in imparatia cerului ca trei frati. Cocosul era cel mai vesel dintre toti; el canta de dimineata pana seara. Soarele era si el vesel. Doar luna era mereu posomorata si suparata.
Intr-o zi, luna s-a suparat foarte tare pe cocos si, lovindu-l tare puternic, l-a aruncat din cer direct pe pamant.“
(„Cocosul, soarele si luna“ – poveste populara)
Selectati, din text, toate substantivele si despartiti-le in silabe completand tabelul:
Substantive formate dintr-o silaba | Substantive formate din doua silabe | Substantive formate din trei silabe | Substantive formate din patru silabe | Substantive formate din cinci silabe |
2. Alcatuiti enunturi cu ajutorul substantivelor formate din trei silabe identificate la exercitiul anterior:
3. Cititi cu atentie substantivele scrise pe frunze.
Colorati:
a) cu galben frunza substantivelor ce denumesc lucruri;
b) cu portocaliu frunza substantivelor ce denumesc fiinte;
c) cu verde frunza substantivelor ce denumesc fenomene ale naturii.
4. Se da urmatorul enunt:
Luna sa suparat foarte tare pe cocos.
Transcrieti enuntul dat „infrumusetandu-l“ prin adaugarea unei insusiri pentru fiecare substantiv identificat:
Fisa de lucru prezentata este extrasa din lucrarea Teste distractive de limba romana si matematica
pentru clasa a II-a!Comandati cartea de AICI
5. Eu spun una, tu spui multe:
(un) copil – (mai mutți) __
(o) lalea – (mai multe) ___
(o) furnica – (mai multe) __
(un) tablou – (mai multe) _
(un) nor – (mai multi) ___
(un) cantec – (mai multe) _
(un) greieras – (mai multi) __
(o) frunza – (mai multe) ___
(un) parfum – (mai multe) __
(un) frate – (mai multi) ____
6. Subliniati substantivele din urmatoarea lista de cuvinte:
vazduh, alearga, lampa, ploaie, cinci, munte, noi, ceata, citeste, Alina, acuarele, puternic, Bistrita, douazeci si trei, amagit, Craiova, dumnealor, localitate.
7. Selectati, din substantivele identificate la exercitiul anterior, acele substantive formate din trei silabe si alcatuiti enunturi cu ajutorul acestora:
8. Dati cate trei exemple de substantive care denumesc:
a) lucruri: ___________________________________________________________________________________________________
b) fiinte: _____________________________________________________________________________________________________
c) fenomene ale naturii: ___________________________________________________________________________________
9. Cine/ce poate fi?
a) vicleana, sireata, roscata _______________________________
b) iubitoare, generoasa, tandra ___________________________
c) silitor, ambitios, perseverent ___________________________
d) greoi, mare, brun ________________________________________
e) fricos, iute, urecheat ____________________________________
10. Gasiti cate trei insusiri pentru urmatoarele substantive:
carte ______________
rau ________________
flori _______________
caine ______________
colegi__________________________
povesti _____________
padure _____________
castel _______________
prieten _____________
dumbrava___________
Puteti descarca Fisa de lucru pentru clasa 3-a in format PDF de mai jos:
Rezolvate Fisa de lucru pentru Clasa a III-a: Substantivul
1. Se iau in considerare substantivele selectate corespunzator:
Substantive formate dintr-o silaba | Substantive formate din doua silabe | Substantive formate din trei silabe | Substantive formate din patru silabe | Substantive formate din cinci silabe |
frati | luna | cocosul | dimineata | imparatia |
cer | seara | soarele | ||
cocos | ||||
pamant |
2. Se iau in considerare enunturile corecte formulate cu ajutorul substantivelor: cocosul, soarele.
Ex. Cocosul canta in zorii zilei./Soarele se oglindea in apa limpede a lacului de munte.
3. Se ia in considerare utilizarea corecta a culorilor in functie de cerinta formulata:
a) culoarea galbena pentru frunza ce contine substantivele: stilou, minge, patine, fular, penar.
b) Culoarea portocaliu pentru frunza ce contine substantivele: cocos, albina, furnica, scolar, pisicuta.
c) Culoarea verde pentru frunza ce contine substantivele: roua, vant, ploaie, nor, furtuna, viscol.
4. Se ia in considerare reformularea enuntului dat prin adaugarea unor insusiri substantivelor identificate in propozitia initiala:
Ex. Luna posomorata s-a suparat foarte tare pe veselul cocos.
5. Se ia in considerare notarea corecta a formei de plural pentru substantivele date: (mai multi) copii; (mai multe) allele; (mai multe) furnici; (mai multe) tablouri; (mai multi) nori; (mai multe) cantece; (mai multi) greierasi; (mai multe) frunze; (mai multe) parfumuri; (mai multi) frati.
6. Se ia in considerare selectarea corecta a substantivelor din lista data: vazduh, lampa, ploaie, munte, ceata, Alina, acuarele, Bistrita, Craiova, localitate.
7. Se ia in considerare selectarea corecta a substantivelor indicate – Alina, Bistrita, Craiova – si alcatuirea corecta a enunturilor cu ajutorul acestora:
Ex. Alina a citit recent o carte foarte interesanta.
Bistrita este una dintre cele mai vechi asezari din Transilvania.
Trenul va ajunge in Craiova cu o intarziere de douazeci de minute.
8. Se ia in considerare notarea corecta a trei substantive care respecta cerinta data:
a) lucruri: cravata, stilou, birou/minge, papusa, balon/creion, masa, fereastra etc.
b) fiinte: broasca, libelula, gandacel/elev, coleg, pisicuta/vulpe, barbat, iepure etc.
c) fenomene ale naturii: vant, ceata, ploaie/chiciura, ger, ninsoare/bruma, tunet, furtuna.
9. Se ia in considerare notarea corecta a raspunsului; a) vulpea; b) mama; c) elevul/scolarul; d) ursul; e) iepurele.
10. Se ia in considerare notarea corecta a trei insusiri pentru substantivele indicate:
carte interesanta/groasa/minunata; rau involburat/inghetat/limpede; flori frumoase/parfumate/inflorite; caine credincios/periculos/prietenos; colegi generosi/linistiti/ prietenosi; povesti fantastice/adevarate/minunate; padure deasa/inverzita/intunecata; castel impunator/aurit/mostenit; prieten devotat/apropiat/onest; dumbrava intinerita/inflorita/minunata.
Fisa de lucru prezentata este extrasa din lucrarea Teste distractive de limba romana si matematica
pentru clasa a II-a!Comandati cartea de AICI
Sursa foto: Vecteezy.com