Îți oferim GRATUIT Raportul special

37 de Fișe de Lucru GRATUITE în format .pdf

pentru grădiniță, clasa pregătitoare și clasele I-IV!

Vei primi și REDUCERE 15% la Culegeri si Teste
+ ultimele noutăți din Newsletterul Portal Învățământ.



Da, sunt de acord ca datele mele personale să fie prelucrate în conformitate cu Regulamentul UE 679/2016

Fisa de lucru clasa 5 – Lectura si comunicare

Trasaturile textului literar in proza


Citeste cu atentie textul urmator, pentru a putea formula raspunsuri la intrebarile propuse.

Noaptea parea ca nu se mai sfarseste. Burta lui Wilbur ramasese goala, iar mintea ii era plina. Cand ai burta goala si mintea plina e greu sa te mai ia somnul.
Cat a fost noaptea de lunga, Wilbur s‐a tot trezit si a ramas privind in bezna, incercand sa ghiceasca ora si ascultand zgomotele din jur. Intr‐un grajd nu e niciodata liniste desavarsita… Chiar si in toiul noptii se agita cate cineva.
Cand s‐a trezit intaia oara, l‐a auzit pe Templeton rozand ca sa faca o gaura in lada cu graunte. Dintii lui Templeton racaiau cu zgomot lemnul lazii si faceau un tambalau de nedescris.
,,Ce sobolan smintit!” isi zise Wilbur. ,,De ce‐o fi trebuind el sa stea treaz toata noaptea si sa‐si foarfece coltii ca sa le faca stricaciuni oamenilor? De ce nu doarme si el ca un animal de treaba?”
A doua oara cand se trezi, auzi gasca foindu‐se‐n cuib si gagaind ca pentru ea.
— Ce ora e? o intreba el in soapta.
— Sa tot fie trecut de unspe jumate, ii raspunse gasca. De ce nu dormi, Wilbur?
— Nu ma lasa gandurile, ii raspunse Wilbur.
— Assssta nu ma priveste pe mine, spuse gasca. Eu una n‐am niciun g‐g‐g‐gand in cap. Am insa o multime de g‐g‐g‐galme sub coada. Ai incercat vreodata sa dormi cu opt oua sub tine?
—Nu, recunoscu Wilbur. Pot sa‐mi inchipui ca nu e deloc comod. In cat timp iese un boboc de gasca din ou? — In eg‐g‐g‐g‐zact treizeci de zile, aprocsssssimativ, ii raspunse gasca. Dar uneori mai si trisssssez. In cate‐o dupa‐amiaza calduroassssssa, acopar ouale cu paie si iessss ssssa ma plimb. Wilbur casca si adormi la loc. In vis auzi din nou vocea spunandu‐i:
— Vei fi prietenul meu. Culca‐te acum. O sa ma vezi de dimineata.
Cam cu o jumatate de ora inainte sa se crape de ziua, Wilbur se trezi si isi ciuli urechile. Grajdul mai era cufundat in intuneric. Oile culcate nu se clinteau. Pana si gasca amutise. Deasupra, la parterul grajdului, nu se auzea nicio miscare: vacile se odihneau, caii picoteau de‐a‐n picioare. Templeton lasase balta ce facea si se furisase dupa alte treburi. Singurul sunet era un usor scartait care venea de pe acoperis, unde girueta se tot sucea dintr‐o parte intr‐alta. Lui Wilbur tare‐i mai placea grajdul in aceste momente – calm, invaluit in tacere, asteptand sa se faca lumina.
— Zorile sunt ca si sosite, gandi el.
O geana de lumina se ivi printr‐o ferestruica. Una cate una, stelele incepura sa se stinga. Wilbur putea deslusi gasca la cativa pasi de el. Dormea cu capul sub aripa. Apoi putu deslusi mieii si oile. Cerul se lu‐ mina.
— O, zi ferice! Ai sosit, in sarsit… Astazi voi avea un prieten. Wilbur iscodi cu privirea peste tot. Cerceta fiecare palma de loc. Studie firida ferestrei, scruta tot tavanul. Nu vazu nimic nou. In cele din urma hotari ca va trebui sa‐si ia inima‐n dinti si sa faca o strigare. Ii displacea profund sa tulbure tacerea delicata a zorilor cu glasul lui, dar nu‐i trecea prin cap nicio alta cale de a‐l identifica pe noul sau prieten misterios, care nu era de vazut nicaieri. Asa ca isi drese glasul.
— Atentiune, va rog! Striga el tare si hotarat. Persoana care mi s‐a adresat noaptea trecuta inainte de culcare este rugata sa se identifice prin transmiterea unui semn sau semnal corespunzator! Wilbur tacu si asculta. Celelalte animale ridicara capetele si‐l privira cu ochi mari. Wilbur rosi. Dar era hotarat sa ia legatura cu prietenul sau necunoscut.
— Atentiune, va rog! Repeta el. Voi relua mesajul. Persoana care mi s‐a adresat noaptea trecuta, inainte de culcare, este rugata sa raspunda. Spune‐mi, te rog, unde esti, daca chiar suntem prieteni. Oile schimbara priviri pline de lehamite.
— Termina cu prostiile, Wilbur, spuse cea mai batrana dintre ele. Daca ai intr‐adevar un nou prieten, nu faci decat sa‐i tulburi somnul. Si cel mai sigur mod de a strica o prietenie este sa‐ti trezesti prietenul de cu ziua. De unde stii tu ca prietenului tau ii place sa se trezeasca cu noaptea‐n cap?
— Va rog pe toti sa ma iertati, sopti Wilbur. N‐am vrut sa deranjez. Se intinse spasit in gramada de balegar, cu fata spre usa. El n‐avea de unde sa stie, dar prietenul lui era foarte aproape. Iar batrana oaie avusese dreptate – acest prieten inca dormea dus. Nu trecu mult si Lurvy isi facu aparitia cu galeata cu laturi pentru micul dejun. Wilbur dadu buzna afara, termina de leorpait laturile intr‐o clipita si linse troaca. Oile pornira pe drumeag la vale, urmate de gascanul care, din mers, ciugulea tacticos cate‐un fir de iarba. Deodata, cand Wilbur tocmai se pregatea sa traga un pui de somn, auzi din nou glasul subtiratic care‐i agraise cu o seara inainte.
— Plecaciune! spuse glasul.
Wilbur sari ca ars.
— Pleca‐ce? se mira el.
— Plecaciune! repeta glasul.
— Ce‐o mai fi si aia? Si tu? De unde vorbesti? Striga Wilbur. Te rog, te rog eu frumos, spune‐mi unde esti si ce‐i aia plecaciune.
— Plecaciune e un fel de salut, spuse vocea. Cand spun ,,plecaciune” este felul meu neobisnuit de a spune ,,salut” sau ,,buna dimineata”. Daca stau sa ma gandesc, e o formula destul de nefericita. Ma mir c‐am si fo‐ losit‐o. Cat despre locul in care ma aflu, asta‐i simplu. Uita‐te‐n sus, aici, la coltul usii.
In cele din urma, Wilbur daduse cu ochii de fiinta care‐i vorbise cu atata bunatate. In partea de sus a usii, intinsa dintr‐un canat in altul, era o ditai plasa de paianjen si, atarnata de partea de sus a plasei, cu capul in jos, se legana o paienjenita mare si cenusie. Era cam cat o boaba de zmeura. Avea opt picioare si cu unul dintre ele ii facea semne prietenesti lui Wilbur.
— Acum ma vezi? il intreba ea.
— Da, desigur, ii raspunse Wilbur. Sigur ca te vad. Ce faci? Buna dimineata! Plecaciune! Incantat de cunostinta. Spune‐mi, te rog, cum te cheama? Imi poti spune numele tau?
— Numele meu, spuse paienjenita, este Charlotte.
— Charlotte si mai cum? O intreba Wilbur nerabdator.
— Charlotte A. Cavatica. Dar poti sa‐mi spui simplu Charlotte.
— Ce frumoasa esti! Spuse Wilbur.
— Da, sunt cam frumoasa, ii raspunse Charlotte. Ce‐i drept e drept. Mai toti paianjenii sunt frumosi, as zice. Eu una nu arat asa de spectaculos ca unii dintre ei, dar de frumoasa‐s frumoasa. As vrea sa te pot vedea si eu Wilbur, la fel de clar cum ma vezi tu pe mine.
— De ce nu ma vezi? O intreba purcelul. Uite, sunt chiar aici.
— Da, dar eu sunt mioapa, ii raspune Charlotte. De cand ma stiu, sunt ingrozitor de mioapa. Intr‐un fel e mai bine asa, dar exista si dezavantaje. Ia uite cum impachetez musca asta.
Dupa ce inspectase troaca lui Wilbur, o musca isi luase zborul si nimerise drept in plasa Charlotei, unde se incurcase intre firele lipicioase din partea de jos. Musca isi agita cu furie aripioarele, zbatandu‐se sa scape din capcana.
Wilbur privea inmarmurit de groaza. Mai ca nu putea sa‐si creada ochilor. Desi nu suferea mustele, de asta ii parea rau. www.rs.ro
— Buuun, facu Charlotte. Acum o anesteziez, ca sa‐i fie mai usor. Intepa musca. Gata, nu mai simte nimic, comenta ea. Exact micul dejun de care aveam nevoie.
— Vrei sa spui ca tu mananci muste? se ingrozi Wilbur.
— Ai ghicit! Muste, gaze, greieri, insecte selecte, molii, fluturi, gandaci gustosi, gargatite, libarci, libelule, miriapode, tantari, orice vietate suficient de zabauca sa nimereasca in panza tesuta de mine. Trebuie sa traiesc si eu. Pai nu?
— A, da, desigur, incuviinta Wilbur (…).
Ei, isi spuse el, pana la urma tot m‐am facut cu un prieten, dar ce treaba riscanta e si prietenia asta. Charlotte este o fiinta nemiloasa, violenta, vicleana, sangeroasa − exact ce nu‐mi place mie. Cum sa fac sa‐mi placa de ea, ca de frumoasa‐i frumoasa. Ca sa nu mai zic de desteapta… Wilbur era chinuit de indoielile si temerile care adesea apar cu gasirea unui prieten nou. Dar la timpul potrivit avea sa descopere ca se inselase in privinta Charlottei.
Sub aparenta ei cruda si neinfricata se ascundea o inima de aur. Charlotte avea sa se dovedeasca devotata si credincioasa pana la capat.


,,Panza Charlottei”, de E. B. White

Fisa de lucru prezentata este extrasa din lucrarea Lectura si comunicare – Fise de lucru si teste rezolvate pentru clasa a V-a

Comandati culegerea de AICI pentru juniorul dvs. sau pentru copiii dvs. din clasa a V-a.

Explorare – Fise de lucru clasa 5 romana

1.Transcrie din text doi indici de timp/spatiu

……………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………….

2. Precizeaza ce sens consideri ca are secventa ,,o geana de lumina”.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………

3. Numeste cel putin doua personaje din text

……………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………….

4. Ce trasatura inedita au in comun personajele textului propus?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

5. Care este secventa care ilustreaza nevoia porcusorului Wilbur de a avea un prieten?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Aprofundare – Fise de lucru clasa 5 romana

1.Explica sensul secventei ,,inima de aur”.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2. Selecteaza din text cate patru termeni din campul lexical al insectelor/animalelor.

……………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………….

3. Ce atitudine are gasca fata de Wilbur? Dar oaia cea batrana?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4. Identifica doua sentimente la care se face referire in text.
……………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………….

5. Numeste emotiile pe care le transmit personajele in secventele urmatoare:

…………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………….

,,Assssta nu ma priveste pe mine”
,,Ii displacea profund sa tulbure tacerea delicata a zorilor”
,,Celelalte animale ridicara capetele si‐l privira cu ochi mari.”
,,Wilbur rosi”
,,Oile schimbara priviri pline de lehamite.”
,,− Ce frumoasa esti! Spuse Wilbur.”
,,Ma mir c‐am si folosit‐o.”
,,Vrei sa spui ca tu mananci muște? Se ingrozi Wilbur.”
,,Wilbur era chinuit de indoielile si temerile (…)”

Fisa de lucru prezentata este extrasa din lucrarea Lectura si comunicare – Fise de lucru si teste rezolvate pentru clasa a V-a

Comandati culegerea de AICI pentru juniorul dvs. sau pentru copiii dvs. din clasa a V-a.

Excelenta – Fise de lucru clasa 5 romana

1.Numeste tema textului.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2. Precizeaza un sentiment pe care l‐ai simtit in timpul lecturii textului. Explica alegerea facuta.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

3. Secventa relevanta pentru a exprima trasaturile personajului Charlotte din punctul de vedere al lui
Wilbur.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4. Universul creat de E.B. White este similar realitatii? Explica, pe baza unui argument, alegerea facuta.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

5. Scrie un text de 150‐200 de cuvinte in care sa prezinti trasaturile textului literar, asa cum se desprind
din fragmentul propus.
In realizarea textului vei avea in vedere urmatoarele repere:
− mentionarea a cel putin doua trasaturi ale textului literar;
− reliefarea acestor trasaturi pe baza fragmentului propus;
− respectarea normelor de ortografie si punctuatie;
− incadrarea in limita de spatiu

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Rezolvari fisa de lucru clasa a 5-a – Explorare

  1. ,,Noaptea, cat a fost noaptea de lunga, in toiul nopții, Sa tot fie trecut de unspe jumate, zorile, o geana de lumina etc., respectiv grajdul.
  2. Secvența ,,o geana de lumina” face referire la lumina slaba a dimineții.
  3. Printre personajele textului se numara Wilbur, Templeton, Charlotte, oaia cea batrana, gasca.
  4. Toate personajele textului propus aparțin lumii necuvantatoarelor, fiind vorba despre un porc, un paianjen, o gasca, oile, soarecele Templeton. De asemenea, toate aceste animale sunt inzestrate cu anumite calitați specific umane; astfel, ele pot vorbi, dar sunt inzestrate si cu sentimente asa cum reiese din secvențe precum: ,,Wilbur era chinuit de indoielile si temerile care adesea apar cu gasirea unui prieten nou” sau ,,oile schimbara priviri pline de lehamite”.
  5. Intervenția lui Wilbur: ,,Atențiune, va rog! Striga el tare si hotarat. Persoana care mi s-a adresat noaptea trecuta inainte de culcare este rugata sa se identifice prin transmiterea unui semn sau semnal corespunzator!”, ca si comentariul vocii narative: ,,Dar era hotarat sa ia legatura cu prietenul sau necunoscut” ilustreaza nevoia acestuia de a avea un prieten.

Rezolvari fisa de lucru clasa a 5-a – Aprofundare

  1. Sensul secventei ,,inima de aur” este acela de bunatate, generozitate.
  2. Campul lexical al insectelor: gaze, greieri, insecte selecte, molii, fluturi, gandaci gustosi, gargatite, libarci, libelule, miriapode, tantari; Campul lexical al animalelor: porc, oile, gasca, soarecele.
  3. Atitudinea pe care o are gasca fata de Wilbur este de nepasare, asa cum reiese din raspunsul pe care i-l da acestuia: ,,Assssta nu ma priveste pe mine, in timp ce oaia cea batrana il apostrofeaza, explicandu-i in acelasi timp ca nu este momentul sa tulbure linistea intregului grajd.”
  4. In text se face referire la sentimentul de vinovatie pe care Wilbur il incearca atunci cand ii deranjeaza pe ceilalti: ,,Ii displacea profund sa tulbure tacerea delicata a zorilor cu glasul lui, dar si la sentimentul de nesiguranta, asa cum reiese din finalul fragmentului: ,,Wilbur era chinuit de indoielile si temerile care adesea apar cu gasirea unui prieten nou.”
  5. Numeste emotiile pe care le transmit personajele in secventele urmatoare:
,,Assssta nu ma priveste pe mine”dezinteres
,,Ii displacea profund sa tulbure tacerea delicata a zorilor”tulburare
,,Celelalte animale ridicara capetele si‐l privira cu ochi mari.”uimire
,,Wilbur rosi”jena, disconfort
,,Oile schimbara priviri pline de lehamite.”nemultumire
,,− Ce frumoasa esti! Spuse Wilbur.”admiratie
,,Ma mir c‐am si folosit‐o.”uimire, incantare
,,Vrei sa spui ca tu mananci muște? Se ingrozi Wilbur.”dezgust
,,Wilbur era chinuit de indoielile si temerile (…)”nelamurire

Rezolvari fisa de lucru clasa a 5-a – Excelenta

  1. Tema textului este prietenia.
  2. Sentimentul pe care l-am simtit in timpul lecturii textului a fost de compasiune fata de porcusorul Wilbur, deoarece acesta nu avea prieteni si era dornic sa gaseasca pe cineva care sa il accepte. Fata de Charlotte am simtit admiratie, deoarece intelege faptul ca Wilbur era singur si incearca sa devina prietena lui.
  3. Secventa relevanta pentru a exprima trasaturile personajului Charlotte din punctul de vedere al lui Wilbur este: ,,Charlotte este o fiinta nemiloasa, violenta, vicleana, sangeroasa − exact ce nu-mi place mie. Cum sa fac sa-mi placa de ea, ca de frumoasa-i frumoasa. Ca sa nu mai zic de desteapta…”
  4. Consider ca universul creat de E.B. White in opera ,,Panza Charlottei” nu este similar realitatii, deoarece in aceasta lume imaginata de autoare, animalele vorbesc, sunt inzestrate cu puterea de a nutri aceleasi sentimente ca oamenii si se comporta aidoma acestora.
  5. Scrie un text de 150-200 de cuvinte in care sa prezinti trasaturile textului literar, asa cum se desprind din fragmentul propus.
    Opera literara prezinta o lume imaginara, in care prin intermediul personajelor sunt transmise idei, sentimente, emotii, intr-un limbaj expresiv, scopul fiind acela de a sensibiliza cititorul.
    Textul propus reprezinta un fragment dintr-o opera literara, deoarece prezinta o lume imaginara, in care animalele sunt inzestrate cu trasaturi specifice oamenilor, iar prin intermediul acestora si al actiunilor savarsite sunt transmise sentimente precum singuratatea, compasiunea, bucuria, teama.
    In primul rand, personajele textului-suport sunt animale: un soarece, un porc, oile, o paienjenita. Trasaurile acestora sunt reliefate cu ajutorul unui limbaj expresiv, folosindu-se expresii precum: ,,sa-si foarfece coltii”, ,,geana de lumina”, ,,cerul se lumina”, ,,inima de aur”. De asemenea, sunt folosite figuri de stil precum enumeratia pentru a prezenta trasaturile personajelor. Astfel, in creionarea portretului Charlottei apar enumerate trasaturi ca: ,,fiinta nemiloasa”, ,,violenta”, ,,vicleana”, ,,sangeroasa”.
    In al doilea rand, scopul textului propus este de a sensibiliza lectorul prin sensibilitatea de care dau dovada personajele. Astfel, porcusorul Wilbur starneste simpatia si compasiunea paienjenitei Charlotte, dar si a lectorului, deoarece este mic si se simte singur. Este dispus sa faca tot ce ii sta in putere sa gaseasca un prieten. De asemenea, il framanta gandul ca acest prieten nu pare sa fie exact asa cum s-ar fi asteptat.
    Prin urmare, textul-suport reprezinta o lume imaginata de autor in care sentimentele si actiunile sau trairile specifice oamenilor sunt puse pe seama unor personaje din lumea animalelor, opera creand astfel iluzia realitatii.

Fisa de lucru prezentata este extrasa din lucrarea Lectura si comunicare – Fise de lucru si teste rezolvate pentru clasa a V-a

sunt aici