Îți oferim GRATUIT Raportul special

37 de Fișe de Lucru GRATUITE în format .pdf

pentru grădiniță, clasa pregătitoare și clasele I-IV!

Vei primi și REDUCERE 15% la Culegeri si Teste
+ ultimele noutăți din Newsletterul Portal Învățământ.



Da, sunt de acord ca datele mele personale să fie prelucrate în conformitate cu Regulamentul UE 679/2016

Test de evaluare – Textul literar

Citeste cu atentie urmatorul text pentru a putea raspunde corect la intrebari:

Am remarcat cateva lucruri ciudate la motanul cu placa de surf.

Lucrul numarul 1: era un motan cu placa de surf.

Lucrul numarul 2: purta un tricou. Pe el era scris: pisicile conduc, cainilor le curg balele.

Lucrul numarul 3: Ducea cu el o umbrela inchisa, de parca se temea sa nu se ude. Ceea ce, daca te gandesti, nu‐i chiar esenta surfingului.

Lucrul numarul 4: Nimeni altcineva de pe plaja nu parea sa‐l vada. Nici pescarusul n‐a parut sa‐l observe.Motanul a plutit pe deasupra mea ca un balon blanos. M‐am uitat direct in sus. El s‐a uitat direct in jos. A fluturat din laba. Avea blana alb cu negru ca un pinguin. Parca se ducea intr‐un loc elegant imbracat intr‐un frac paros.

Dar mi se parea teribil de cunoscut.
— Crenshaw, am soptit.

M‐am uitat in jur. Am vazut constructori de castele de nisip, arucatori de discuri frisbee si pescari decrabi. Dar n‐am vazut pe nimeni altcineva care sa se uite la motanul surfist cu umbra de pe cer.

Am inchis ochii strans si am numarat pana la 10. Rar.

Zece secunde mi se pareau suficiente ca sa‐mi treaca nebunia. Ma simteam putin ametit. Dar mi se mai intampla asta cand mi‐e foame. Nu mai mancasem nimic de la micul dejun.

Cand am deschis ochii, am respirat usurat. Motanul disparuse. Cerul era nesfarsit si gol.

Zbang! Umbrela a aterizat pe nisip ca o sageata gigantica, la numai cativa centimetri de degetele melede la picioare.

Era din plastic rosu si galben, impodobita cu desene si cu soricei zambitori. Pe maner cineva scrisese cuun creion colorat. Acest parasol ii apartine lui Crenshaw.

Am inchis din nou ochii. Am numarat pana la 10. Am deschis ochii, iar umbrela sau parasolul, ce‐o fifost, disparuse. La fel si motanul.

Era sfarsitul lunii iunie, o zi frumoasa si calduroasa, dar tremuram.

Ma simteam exact asa cum te simti cu o clipa inainte sa sari in piscina la capatul cu apa adanca.

Esti pe drum spre altcineva. Inca n‐ai ajuns acolo, dar stii ca nu te mai poti intoarce (…).

La cateva ore de cand il vazusem pe Crenshaw pe plaja, a aparut din nou. De data asta fara placa de surf. Fara umbrela. Chiar si fara corp. Si totusi stiam ca e acolo (….).

Prima data l‐am intalnit pe Crenshaw acum vreo trei ani, imediat dupa sfarsitul clasei intai. Era searadevreme, iar familia mea si cu mine ne opriseram in parcarea unui refugiu de pe autostrada. Eu stateamculcat in iarba langa o masa de picnic si ma uitam cum sclipeau stelele si se trezeau la viata.

Am auzit un zgomot ca de roti de skateboard pe pietris. M‐am sprijnit pe coate. Cum era de asteptat, cineva se dadea prin parcare cu placa. Am vazut imediat ca era vorba despre un tip neobisnuit.

Era un motan negru cu alb. Unul mare, mai inalt decat mine. Avea ochii ca verdele stralucitor al ierbii inlumina diminetii. Purta o sapca de baseball negru cu portocaliu cu emblema echipei San Francisco Giants.

A sarit de pe skateboard si a venit spre mine. Statea in doua picioare ca un om.
— Miau, a zis el.
— Miau, i‐am raspuns eu pentru ca asa mi s‐a parut politicos.

S‐a aplecat mai aproape si mi‐a mirosit parul.
— Ai cumva niste bomboane gumate mov?

Am sarit in picioare. Era ziua lui norocoasa. Chiar se intampla sa am in buzunarul de la blugi doua bomboane gumate mov. Erau putin cam storcite, dar le‐am mancat oricum, fiecare cate una.

I‐am spus motanului ca ma cheama Jackson. El mi‐a spus ca da, desigur. L‐am intrebat cum il cheamape el. El m‐a intrebat cum voiam eu sa‐l cheme. Era o intrebare surprinzatoare, dar imi dadusem seamadeja ca si el era un personaj surprinzator. M‐am gandit o vreme. Mi se parea o decizie grea. Oamenii dau omare importanta numelor. In cele din urma am spus: Crenshaw ar fi un nume bun pentru un motan cred.El n‐a zambit pentru ca motanii nu zambesc, dar mi‐am dat seama ca era incantat. Atunci Crenshaw macheama, a zis el.

„Crenshaw”, de K.A. Applegate

Cerinte:

1. Selecteaza din text cate doi indici de timp, respectiv de spatiu.

Timp: ………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Spatiu: …………………………………………………………………………………………………………………………………………

2. Identifica doua personaje prezente in text.
……………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………….

3. Care este cauza care il determina pe Jackson sa vada lucruri ciudate, conform propriilor afirmatii?Formuleaza raspunsul intr‐un enunt, valorificand o secventa relevanta din textul‐suport.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4. Transcrie patru comparatii valorificate in text.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

5. Rescrie doua secvente ilustrative pentru evidentierea emotiilor/trairilor unui personaj.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Fisa de lucru prezentata este extrasa din lucrarea Lectura si comunicare – Fise de lucru si Teste REZOLVATE pentru clasa a V-a!

Comandati cartea de AICI!

6. Alege din text o secventa relevanta pentru descrierea personajului.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

7. Precizeaza doua trasaturi ale personajului Crenshaw care il fac un pisoi neobisnuit.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

8. Transcrie o secventa narativa si una dialogata din textul‐suport.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

9. Redacteaza un text de 100‐150 de cuvinte in care sa prezinti doua trasaturi care sa ilustreze caracterulliterar al textului propus.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Descarca Testul de evaluare – Textul literar in format PDF de mai jos:

REZOLVARE Test evaluare – Textul literar

1. Se acorda cate 0,5 puncte pentru oricare dintre urmatoarele repere corect alese: ,,pe plaja”,,,era sfarsitul lunii iunie, o zi frumoasa si calduroasa”, ,,acum vreo trei ani, imediat dupa sfarsitul clasei intai”, „eraseara devreme”, ,,in parcarea unui refugiu de pe autostrada”, ,,in iarba langa o masa de picnic” etc.

2. Se acorda cate 0,5 puncte pentru fiecare personaj corect numit: Crenshaw, Jackson (personajul-narator).

3. Cauza care il determina pe Jackson sa vada lucruri ciudate, conform propriilor afirmatii, este foamea,asa cum reiese din marturisirea acestuia: ,,Dar mi se mai intampla asta cand mi-e foame. Nu mai mancasemnimic de la micul dejun”.

4. Se acorda cate 0,25 puncte pentru oricare dintre comparatiile complet selectate. ,,Ducea cu el o umbrela inchisa, de parca se temea sa nu se ude”, ,,Motanul a plutit pe deasupra mea ca un balon blanos”. ,,Avea blana alb cu negru ca un pinguin”, ,,Ma simteam exact asa cum te simti cu o clipa inainte sa sari in piscina lacapatul cu apa adanca”, ,,Umbrela a aterizat pe nisip ca o sageata gigantica”, ,,Avea ochii ca verdele stralucitoral ierbii in lumina diminetii”, ,,Statea in doua picioare ca un om”etc.

5. Se acorda cate 0,5 puncte pentru fiecare secventa: ,,Ma simteam putin ametit”, ,,Era sfarsitul lunii iunie,o zi frumoasa si calduroasa, dar tremuram”, ,,Cand am deschis ochii, am respirat usurat” etc.

6. Se acorda un punct pentru alegerea corecta a unei secvente: ,,Era un motan negru cu alb. Unul mare,mai inalt decat mine. Avea ochii ca verdele stralucitor al ierbii in lumina diminetii. Purta o sapca de baseballne gru cu portocaliu cu emblema echipei San Francisco Giants”sau,,Lucrul numarul 1: era un motan cu placade surf, Lucrul numarul 2: purta un tricou. Pe el era scris: pisicile conduc, cainilor le curg balele, Lucrul numarul3: Ducea cu el o umbrela inchisa, de parca se temea sa nu se ude”.

7. Se acorda cate 0,5 puncte pentru orice trasatura corect precizata: Crenshaw este un pisoi care vorbeste,se comporta asemenea oamenilor, avand tinuta specifica unui adolescent, face surf si se da cu skate-ul. Deasemenea, pentru Jackson el este prezent pretutindeni.

8. Se acorda cate 0,5 puncte pentru fiecare secventa corect selectata:
,,— Miau, a zis el.
— Miau, i-am raspuns eu pentru ca asa mi s-a parut politicos.
S-a aplecat mai aproape si mi-a mirosit parul.
— Ai cumva niste bomboane gumate mov?”
si
,,Prima data l-am intalnit pe Crenshaw acum vreo trei ani, imediat dupa sfarsitul clasei intai. Era searadevreme, iar familia mea si cu mine ne opriseram in parcarea unui refugiu de pe autostrada. Eu stateamculcat in iarba langa o masa de picnic si ma uitam cum sclipeau stelele si se trezeau la viata.
Am auzit un zgomot ca de roti de skateboard e pietris. M-am sprijnit pe coate. Cum era de asteptat, cinevase dadea prin parcare cu placa. Am vazut imediat ca era vorba despre un tip neobisnuit” sau ” Am sarit in picioare. Era ziua lui norocoasa. Chiar se intampla sa am in buzunarul de la blugi doua bomboane gumate mov.Erau putin cam storcite, dar le-am mancat oricum fiecare cate una”. sau
I-am spus motanului ca ma cheama Jackson. El mi-a spus ca da, desigur. L-am intrebat cum il cheama peel. El m-a intrebat cum voiam eu sa-l cheme. Era o intrebare surprinzatoare, dar imi dadusem seama deja casi el era un personaj surprinzator. M-am gandit o vreme. Mi se parea o decizie grea. Oamenii dau o mare importanta numelor. In cele din urma am spus: Crenshaw ar fi un nume bun pentru un motan cred. El n-a zambitpentru ca motanii nu zambesc, dar mi-am dat seama ca era incantat. Atunci Crenshaw ma cheama, a zis el”.

9. Redactarea unui text de 150‐200 de cuvinte in care sa fie reliefate trasaturile textului literar, asa cumse desprind din fragmentul propus.
Se acorda cate 0,25 puncte pentru fiecare reper corect precizat si reliefat.
– mentionarea a cel putin doua trasaturi ale textului literar;
– reliefarea acestor trasaturi pe baza fragmentului propus;
– respectarea normelor de ortografie si punctuatie;
– incadrarea in limita de spatiu.

Nota: Se acorda un punct din oficiu

Test evaluare – Textul nonliterar

Citeste cu atentie urmatorul text pentru a putea raspunde corect la intrebari:

Astazi omenirea se confrunta cu multiple probleme de ordin ecologic care ne pun in pericol propria existenta, dar si pe cea a Naturii, in general: fenomenul de incalzire globala, poluarea de proportii a mediu‐lui, disparitia vertiginoasa a speciilor de organisme de pe Terra, inundatiile si incendiile de proportii caredevasteaza totul in jur si rapesc sute de mii de vieti omenesti – acestea sunt doar unele exemple care nedemonstreaza ca Natura, din prieten, se poate transforma intr‐un dusman nemilos, in cazul in care societatea umana nu propune solutiile de rigoare pentru a armoniza relatia dintre Om si Natura. Si atunci neintrebam: „Care ar fi solutia cea mai eficienta, din punct de vedere economic si social, pentru rezolvareaproblemelor de mediu ce vizeaza atat securitatea fiecarui stat in parte, cit si a tuturor natiunilor lumii?”

Educatia ecologica este educatia pentru responsabilitatea globala, deoarece poate ajuta omenirea indobandirea unei intelegeri profunde cu privire la mediu si la problemele globale pe care le intimpinam.

Scopul principal al educatiei ecologice este facilitarea dobandirii unor cunostinte care sa permita intelegereaproblemelor de mediu in profunzimea si complexitatea lor, conducind in final la luarea deciziilor pe baza uneiconstiinte ecologice, precum si la promovarea oportunitatilor de a avea experiente directe cu mediul natural.

William Stapp a fost unul din promotorii unor programe si intalniri internationale care au condus, infinal, la recunoasterea pe plan mondial a necesitatii educatiei ecologice. Astfel, el a fost directorul primului Program International de Educatie Ecologica lansat in 1975 de catre Organizatia Natiunilor Unite pentruEducatie, Stiinta si Cultura – UNESCO, in colaborare cu Programul Natiunilor Unite Pentru Mediu – UNEP. A urmat apoi Declaratia de la Tbilisi (UNESCO, 1978: 25), incluzand in Recomandarea 1(3) scopul si obiectivele educatiei ecologice: „Scopul de baza al educatiei ecologice este de a reusi in a face indivizii si comunitatile sa inteleaga caracterul complex al mediului natural si construit ce rezulta din interactiunea aspectelorbiologice, fizice, sociale, economice si culturale si de a dobandi cunostinte, valori, atitudini si deprinderi practice, in vederea participarii intr-un mod responsabil si eficient la anticiparea si rezolvarea problemelor demediu si la gestionarea calitatii mediului”.

Instruirea si educatia ecologica este un proces de o complexitate deosebita, de aceea trebuie sa se petreaca neintrerupt prin toate disciplinele de invatamant, la toate activitatile extrascolare, urmarind scopurile: acumularea cunostintelor despre mediu, formarea deprinderilor si convingerilor necesitatii protectiei mediului, formarea culturii generale la fiecare individ, indiferent de caracterul activitatii profesionale. Deci, instruirea si educatia ecologica sunt componente obligatorii ale familiei, ale institutiilor deinvatamint preuniversitar (prescolar, scolar, gimnazial, liceal), universitar, postuniversitar si ale societatii,care au drept scop dezvoltarea durabila socio‐economica.

Cerinte:

1. Identifica patru probleme pe care le intampina astazi omenirea, asa cum se desprind din textul propus.
……………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………….

2. Care este rolul educatiei ecologice, asa cum reiese din fragmentul propus?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

3. Explica ortografierea cu majuscula a celor doua substantive comune: om si natura.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4. Transcrie o definitie pentru educatia ecologica.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

5. Numeste trei factori responsabili pentru educatia si instruirea ecologica.
……………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………….

6. Cand a fost lansat primul program de instruire ecologica si cine l‐a promovat?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Fisa de lucru prezentata este extrasa din lucrarea Lectura si comunicare – Fise de lucru si Teste REZOLVATE pentru clasa a V-a!

Comandati cartea de AICI!

7. Ce a condus la recunoasterea pe plan mondial a necesitatii educatiei ecologice?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

8. Precizeaza cel putin doua obiective pe care le are educatia ecologica:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

9. Imagineaza‐ti si descrie intr‐o compunere de 100‐150 de cuvinte o lume nepoluata.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Descarca Testul evaluare – Textul nonliterar in format PDF de mai jos:

REZOLVARE Test de evaluare – Textul nonliterar

1. Se acorda 0.25 puncte pentru identificarea corecta a elementelor: ,,fenomenul de incalzire globala,poluarea de proportii a mediului, disparitia vertiginoasa a speciilor de organisme de pe Terra, inundatiile siincendiile de proportii “

2. Se acorda cate 0,50 puncte pentru identificarea rolului si pentru selectarea corecta a secventei: Roluleducatiei ecologice este acela de a informa corect populatia cu privire la problemele de mediu si de a lefurniza informatii pentru un comportament adecvat fata de mediu., asa cum reiese din secventa: ,,Scopuleducatiei ecologiceeste facilitarea dobandirii unor cunostinte care sa permita intelegerea problemelor demediu in profunzimea si complexitatea lor, conducind in final la luarea deciziilor pe baza unei constiinte ecologice, precum si la promovarea oportunitatilor de a avea experiente directe cu mediul natural.”

3. Se acorda 1 punct pentru formularea corecta a unui enunt din care sa reiasa faptul ca aceste substantive devin in text cuvinte‐cheie, elementele pe baza carora se articuleaza tema: educatia ecologica, poluarea.

4. Se acorda 0,50 puncte pentru identificarea corecta definitiei: Educatia ecologicaeste educatia pentruresponsabilitatea globala, deoarece poate ajuta omenirea in dobandirea unei intelegeri profunde cu privirela mediu si la problemele globale pe care le intimpinam.

5. Se acorda cate 0,33 puncte pentru identificarea corecta a fiecarui factor: familia, scoala, societatea.

6. Se acorda cate 0,50 puncte pentru precizarea fiecarui element: Primul Program International de Educatie Ecologica lansat in 1975 de catre Organizatia Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura –UNESCO, in colaborare cu Programul Natiunilor Unite Pentru Mediu – UNEP, William Stapp.

7. Se acorda 0,50 puncte pentru precizarea corecta:,,Promovarea unor intalniri internationale a condusla promovarea educatiei ecologice”.

8. Se acorda cate 0,50 puncte pentru identificarea corecta a fiecarui obiectiv:acumularea cunostintelordespre mediu, formarea deprinderilor si convingerilor necesitatii protectiei mediului, formarea culturii generale la fiecare individ, indiferent de caracterul activitatii profesionale.

9. Se acorda doua puncte pentru realizarea corecta a unei descrieri (precizarea unor elemente ale cadrului si a trasaturilor care le individualizeaza, valorificarea expresivitatii, respectarea normelor de exprimare, de ortografie si punctuatie) si pentru respectarea cerintei.

Nota: Se acorda un punct din oficiu